Share this post

Leestijd: 5min / De helft van de mkb’ers weet niet wat ze met big data aanmoeten, blijkt uit onderzoek van de Kamer van Koophandel.

Veel traditionele MKB-ers worstelen met de vraag hoe ze moeten omgaan met de concurrentie van online winkels / aanbieders. Ieder bedrijf beschikt over gegevens: verkoopcijfers, klanteninformatie, websitebezoek, logistieke gegevens, externe data, enzovoort. Die informatie kun je verzamelen, opslaan en analyseren. Het koppelen van al die gegevens wordt big data genoemd. De Kamer van Koophandel en de Jheronimus Academy of Data Science (JADS) hebben onderzoek gedaan naar het gebruik van big data onder mkb’ers. 1.700 ondernemers deden mee. De uitkomst: een groot aantal kijkt de kat uit de boom.

49 procent zegt het niet relevant te vinden voor het eigen bedrijf
De belangrijkste reden: ze zien het als kostenpost niet zozeer als strategisch middel. 44 procent ziet big data wél als kans, vooral om de relatie met de klant te verbeteren.

That’s where Buro Online come’s in!

Wij merken ook dat er vooralsnog veel weerstand is tegen data verwerking en de mogelijkheden van ‘nieuwe technologie’. Noem het onwetendheid, angst voor veranderingen of struisvogelpolitiek. Één ding is zeker, ook voor het MKB zijn er snel en vaak simpel stappen te maken. Een frisse blik op bestaande processen biedt vaak kansen om met behulp van (web)technologie deze efficiënter in te richten. Denk bijvoorbeeld aan een ‘slimmere’ website of portaal.

Het draait in het kort om ‘inventariseren, plat slaan van de processen én (soms in kleine stappen) veranderingen doorvoeren’. Klinkt simpel, toch blijkt dit in de praktijk voor sommige bedrijven (onterecht) een brug te ver. Gebrek aan tijd en onwetendheid vormen daarin de grootste valkuilen. Een frisse blik van een externe, flexibele handjes van buiten af kunnen daarbij helpen. Hé, dat is mooi. Dat is precies waar we bij Buro Online goed in zijn. Handelend vanuit onze werkwijze (Purpose, focus en action) denken we graag met je mee (zie ook bij ‘Hoe we werken’). Dit om samen de best next digital steps te bepalen.

Ok, laten we het meer concreet maken aan de hand van een voorbeeld.

Case slagerij

Jouw bedrijf, een slagerij gebruikt een apart kassasysteem, een (verouderde)website en eventueel een apart administratief pakket voor de boekhouding. Bij de kassa ligt er nog een ‘authentiek afsprakenboek’ of een stapel met bestelformulieren die per dag worden uitgeprint (binnengekomen via de email). Medewerkers zijn gewend aan een bepaalde manier van werken én je hebt een vaste en trouwe klantenschare. Waarom veranderen? Het gaat toch goed zo…

Echter levert het veel gevallen teveel (extra) werkzaamheden op die gemakkelijker kunnen met de inzet van een stukje techniek. Los van de data verzameling, maar daarover later meer.

Enkele stappen waaraan je zou kunnen denken:

  • Een responsive website ontwikkelen met een intuïtief bestelformulier / bestelproces: te bekijken vanaf desktop, mobiel en tablet;
  • Aanbod welke ingevoerd staat in het kassasysteem zichtbaar maken in een digitaal bestelformulier en integreren op je website i.c.m. met een betaalmodule;
  • Direct facturen kunnen versturen, nadat bestelling is voltooid;
  • Communicatie op voorhand inrichten. Bijvoorbeeld:
    • Bestelproces; stappen inrichten voor het gemak van de klant;
    • Berichten klaarzetten: wanneer bestelling klaar ligt op opgehaald te worden / bezorgd kan worden;
    • Klantenonderzoek naar aanleiding van een laatste bestelling. Met de data verkrijgt men kritische feedback om service te verbeteren;
    • Aanmelding voor nieuwsbrief met aanbiedingen.

Wat levert het op?
Kostenbesparing voor jou en je medewerkers, efficiency, maar vooral ook verbeterde dienstverlening / service naar je klanten toe. Het geeft je als ondernemer meer ruimte om bezig te zijn met het nemen van de juiste beslissingen en daaraan gekoppelde stappen je bedrijf verder te helpen en succesvol te laten zijn.

Deze vooruitgang is ook wat je klanten meer en meer verwachten. Bedenk dat de nieuwe generatie niet beter weet dan dat ze online alles bestellen, bezorgingen tot aan de deur geleverd krijgen, contactloos zullen betalen én zo kunnen we nog even doorgaan.

Data geeft inzicht om klanten nog beter aan je te (ver)binden
Zoals in het krantenartikel staat, kun je de informatie verzamelen, opslaan en analyseren. het koppelen van deze informatie in big data biedt inzicht waarmee je verstandige beslissingen kan nemen. En nee, dat hoeft heus niet altijd gekoppeld te gaan met een grote investering. De grap is dat je veel gevallen waarschijnlijk al de beschikking hebt over data waarmee je wat kan. Bijvoorbeeld de software van een up to date kassysteem bevat vaak functionaliteit die inzicht biedt, maar welke je gewoonweg nog niet gebruikt, omdat je enkel offline alleen bestellingen aan het inkloppen bent. Door deze te koppelen aan een website voor online activiteiten en het in gebruik nemen van de analysefunctionaliteit die in veel van dat soort systemen zit, kun je sneller stappen zetten dan je denkt. Beschik je niet over zo’n geavanceerde machine, dan zijn er wel weer andere processen te versimpelen of tools te gebruiken die inzicht kunnen bieden.

Kleine stapjes maken al veel mogelijk
Je hoeft niet altijd meteen alles te doen. Soms volstaat het prima om in kleine stapjes te investeren. Bijvoorbeeld door eerst een (WordPress) website te bouwen met daarin een digitaal bestelformulier. Eventueel gecombineerd via een import en export waarmee je vervolgens handmatig bestellingen in het kassasysteem zet en je daarmee de facturatie & administratieve afhandeling in werking kan stellen. Heb je niet een geavanceerde kassa, dan zou een kleine stap kunnen zijn een webshop-module te integreren die het mogelijk maakt bestellingen te plaatsen en te betalen via de webshop. Of enkele een responsive website met een doordacht bestelformulier die meer overzicht biedt bij ontvangst in de mail. Een vervolgstap dan kan zijn ook een betaalmodule op te nemen of door het kassasysteem direct te koppelen aan de website. Maak gebruik van een mail-module op je website voor het verzamelen van email-adressen. Vervolgens verstuur je periodiek een e-mail nieuwsbrief met aanbiedingen en relevant nieuws.

In het kassasysteem zit vaak heel veel functionaliteit die je niet gebruikt of er steeds bij komt. Ook leveranciers van dit soort systemen moeten namelijk ook mee innoveren om interessant te blijven. Maak hier dan ook (ten dele)gebruik van.

Zoals je merkt, kunnen we even door blijven gaan. Wij zien kansen. Jij ook?

Op elk potje past een deksel
Grotere MKB bedrijven, maar zeker ook de kleinere kunnen dus stappen maken. Iedere situatie is weliswaar anders, maar op elk potje past een deksel. That’s where Buro Online come’s in!

Auteur: Pim van der Arend

Bron: AD, Auteur: Natasja de Groot, Foto: Frank Jansen publicatiedatum: 11 jan 2017.

Ook interesting

JANUARI 31, 2017

Overmoed, nood of deugd?